tirsdag, desember 15, 2015

Tirsdag

Det er tidlig tirsdag morgen. Ute har natta enda ikke rømt for dagen men jeg kan se at himmelen er fri for skyer så det blir sikkert en fin dag . Nå har det de siste dagene  blitt mye kaldere og det er vel egentlig mye bedre enn is og holkevær. Og i dag blir det sikkert sol. I Lien er vi heldige som har sol hele året.

Helga som gikk vet jeg ikke om jeg kan si var så veldig effektiv men egentlig var den vel det likevel. Men først må jeg jo fortelle at på torsdagskveld hadde Åse og jeg en førjulskveld men laging av dørkrans og karameller. Masse kos, latter og prat . En skikkelig koselig førjulskveld.
Fredag var det jobb og så møtte jeg gubben til lettvindt middag på vertshuset før vi punkterte og landa i sofaen resten av kvelden. Gubben hadde forresten funnet frem sjølveste stornissen i Lien denne dagen og da jeg kom hjem satt han klar på trappa og spikka mens han gliste over hele fjeset. Ja nissen altså ...

Lørdag morgen var jeg tidlig oppe og starta dagen med å male opp elgkjøttdeig. Jeg hadde tatt opp alt kjøttet kvelden før og poenget er å male det før det tiner helt . Det er det beste for det skal jo fryses raskt ned igjen. Vanligvis maler vi når vi pakker vekk slakt men denne gangen var kjøttkverna støkk borte. Det viste seg at den sto hos en som ikke er blandt oss lenger og da er det ikke så greit. Men nå er den på plass igjen og jeg har putta 10 kilo kjøttdeig i frysern. Dina digga den dagen for hun fikk elgkjøttdeig på morgenmaten sin. Det er snadder for en liten prinsesse det .  Midt på dagen på lørdag pakka vi oss ut og dro til Rødberg for å starte på julegavehandelen. Det er morsomt og temmelig selvfølgelig at gave til Jenny var det første vi tenkte på. Og det første vi kjøpte også. Blir nok mest til henne i år. Og det er jo slik ettersom åra går at det er mer moro å gi enn å få.  Vi liker egentlig å handle på Rødberg vi. Småkoselige greier. Så det gikk noen timer der og noen gaver ble også fiksa.
Søndag morgen tok vi livet ganske med ro. Mens vi spiste frokost sto sola opp på høyre side av Senhovdtoppen og det var fantastisk flott. Vi er vel heldig som har slik underholdning til frokost !

Grunnen til at jeg poengterer at sola sto opp på høyre side av Senhovdtoppen er at det gjør den bare noen få uker midt i mørkeste tiden . Ellers så står den alltid opp på venstre side av toppen.
Men midt på dagen brøyt vi oss ut og dro på besøksrunde. Først en god time nede på heimen hos den lille damen . Hun blir ihvertfall ikke større ettersom tiden går. Men på søndag var humøret greit og vi drakk kaffe i stua og kosa oss der . Hun spør etter mennesker som ikke er her lenger og det er ikke så lett når det da føles som en ny sorg hver gang vi må si at de er døde og  borte. Noen ganger lurer jeg på om vi rett og slett skal si at de kommer nok en gang snart. Men så var det det å lyve for mora si da.... har liksom aldri gjort det før jeg .

Etter besøket på heimen dro vi til Toen og drakk kaffe . Koselig søndagskaffe med deilige småkaker. Selvfølgelig !
Da vi dro derfra bråbestemte vi oss for å dra til Kongsberg for å besøke Ingunn og Magnus . Vi hadde nemlig ikke fått gitt denne svigersønnen noen gave til 30 årsdagen . Litt mer juleshopping fikk vi også gjort . Ingunn hadde fått seg en smell i ryggen så hun lå på sofaen men vi klarte nå å ha det koselig likevel. Kake kan spises i horisontalen ! Nå håper jeg røntgenbildene i dag viser at det i ryggen bare er en muskelstrekk og intet annet.  Det ble seine kvelden før vi var i Lien igjen. Godt vi har snille hunder . Søndagskvelden gikk med til en spennende håndballkamp og nå bare gleder jeg meg til fortsettelsen !!
Mandag morgen kommer så innmari brått hver eneste uke ! I går intet unntak.  Da jeg skulle dra var det minus 9 grader og lille golfen min var full av is. Men på søndag kveld kom det et bittelite snøfar hjemme som gjorde det litt hvitt og det er veldig fint.  Jeg visste at for meg skulle mandag bli en lang dag . Først jobb og så rett til Drammen på kvelden. Jeg hadde nemlig en legetime i Drammen kl 18. Men når man vet er det bare å ta den tid det trenger. Legen min har kontor ved Bragernes kirke og jeg var ute i så god tid at jeg rakk å gå ned på torget en tur bare for å bevege meg litt. Drammen var en stille by på en mandags kveld. Veldig stille !! Nesten ikke et menneske jo. Merkelig ? Eller kanskje ikke så merkelig likevel. Da jeg var ferdig hos legen bestemte jeg meg for å dra på

Gulskogensenteret. Og der , ja der var alle Drammensfolka ! Herregud for et mareritt . Så innmari mye folk. Jeg fikk ikke handlet noenting . Blir helt satt ut av sånne steder jeg . Men surra nå på et par timer likevel før jeg satte meg i bilen igjen. Det var seint før jeg kom meg til Veggli igjen. Gubben fortalte på telefon underveis at det var en flott stjernekveld med nordlys og greier . Og jeg så jo litt av det fra bilen på vei opp. Og jeg må innrømme at da jeg kom hjem måtte jeg bare ut og fotografere. Jeg var vel ute en liten time og på den timen så jeg 17 stjerneskudd. Klarte ikke fange noen av dem i linsa men fikk ihvertfall festa både stjernehimmelen og noe av nordlyset i linsa da. I følge media skulle den største stormen av stjerneskudd og meteorer komme ved 01.30 tiden i natt . Men, er man en "working girl" kan man ikke surre på med fotografering hele natta. Man må sove !

I dag skal gubben min til Kongsberg med begge potebarna våres. Begge to skal legges i narkose og få full sjekk med tannpuss, kloklipp, ørerens og vaksine. Det er alltid spennende og især med elghunden som er veldig vanskelig å dope. Hun tåler rett og slett for mye og har så mye adrenalin at det må mye dop til for å få henne til å sove. Ganske typisk for en jakthund. Men det går nok bra. Jeg må bruke kvelden til litt baking for i morra kveld skal vi på jule samling i prestegården og torsdag morgen skal jeg ha frokostkaffe  for medlemmene mine i Fagforbundet . Og vips, så er det vel fredag og nesten jul ! Hjælp !!

Ingen kommentarer: