tirsdag, februar 16, 2016

Tirsdag.

Ei uke har gått og det ser nesten ut til å bli sånn tirsdagsbloggesiden dette. Ja ja , kunne vel vært verre. Uka som gikk var en mildere uke hva været angikk. Nullføre, is og tung snø sto på programmet. Golfen min var på bilsykehuset til en forandring . Den bilen begynner å bli kostbar. Men nå skal vi faktisk ha en flunkende ny SSangYoung Tivoli i en uke ! Gubben har nemlig vunnet en uke med den bilen. he he spørs om vi får plass . Den er visst liten. Men moro lell. Blir vel eneste gangen i livet vi får sjansen til å kjøre kliss ny bil.
Men forrige uke gikk mest som i en døs. Formen var ganske så dårlig selv om jeg knaska antibiotika til den store gullmedalje. Men da torsdagen kom var jeg sterkt i tvil om dette hjelp stort. Så da tusla jeg meg til legen igjen og vi ble enige om at jeg nok kom til å overleve men at det kanskje var lurt  ta en langhelg.  Så fredag var det lavt tempo og mest sofaliv for mitt vedkommende. Ja, jeg hekla litt da. Noe må man jo ha i fingerne. Et par grytekluter så dagens lys og da jeg var ferdig tenkte jeg plutselig at , herregud , jeg har visst blitt som mora mi ! Hun hekla alltid slike grytekluter hun.
Lørdag var det en flott  iskald dag. Masse fornuftige mennesker dro til fjells og gikk sporty lange turer på ski. Men ikke vi da. Nei vi tusla en forsiktig tur inn til Barkejuvet . Som et satt gammelt ektepar lirka vi oss oppover på isen. Mangla vel egentlig bare hver vår stav så hadde det vært fullkomment . Herregud ! Du snakker om klein form. Men på den annen siden var vi såpass sporty at vi i det minste prøvde , selv med kroppen full av skumle piller og sånn.
Jeg stramma meg opp og bakte litt også. Det var jo tross alt morsdagshelg og damer i min alder har et innebygget morsdagsgen som slår inn. Til tross for flere forsøk igjennom tidene på å legge dette dødt. Lørdagskvelden ble tilbragt i horisontalen forran TVn. Det er deilig med stor sofa !! Og vi fikk vel med oss noe ungdoms-OL greier også.

 Søndag var også en kald men fin dag . Vi dro på bygdeheimen og til Toen. Mødre er det overalt og hedres den som hedres bør. Da vi kom hjem var vi stappfulle av kaker og kaffe men vi fikk oss en tusletur i sola denne dagen også.
Og så var det ny uke. Jeg la meg tidlig søndag kveld og jammen starta mandagen tidlig og. Kl. 05 satt nemlig Bølle Jølle utenfor soveromsdøra og skreik. Og tro meg, den katten skriker ! Hjerteskjærende , bare slik en skikkelig hannkatt kan. Den kjære gubben min hadde nemlig glemt å ha ut katten før vi la oss og kl 05 måtte pusen ut. Milde himmel. Jeg tror jeg sto på gulvet før jeg fikk opp øya og at ikke hjertet bare hoppa ut av brystet og dansa samba på gulvet , ja det er et under . Så, da pusen var ute og pulsen var nede var det jo bare å stå opp da. Får jo ikke sove igjen etter slike sjokk.  men så fikk jeg en lang god stund på morningen og det har damer i undergangsalderen veldig godt av.
Og nå er det altså tirsdag . Snart midt i uka og nesten helg igjen. he he
I kveld skal jeg kose meg med å se på  Villmarkens voktere på nrk. Jeg liker så godt den serien og akkurat i kveld er det også med en vi kjenner godt . Det blir stas ! De gjør en flott og viktig jobb.
Men førs av alt skal det jobbes . Bibliotekdag for meg i dag og det er alltid veldig bra. Vi har så fine ungdommer på den skolen altså !!

Forrige helg så vi en film som heter "100 åringen som klatret ut av et vindu og forsvant" . Svensk film . Strålende film ! Morsom til det hysteriske men med en undertone som er full av alvor. Og den har jeg tenkt mye på . Livet er nemlig fullt av tilfeldigheter. Enkelte dypere sjeler vil helt sikkert kalle tilfeldighetene for en slags skjebne. Jeg tror faktisk ikke på skjebnen . Men jeg tror på tilfeldigheter. Og livet er fullt av tilfeldigheter. Vi lever i ei tid hvor vi får absolutt alt servert rett inn i stua. Død, naturkatastrofer, krig. Det er ingen grenser lenger.  Og det er faktisk helt tilfeldig at det er meg som er utenfor tv-skjermen og ikke inni. 


Ingen kommentarer: